EuroFlota
strona główna
o nas prenumerata szkolenia/konferencje 2017

szkolenia/archiwum
BEZPŁATNE
e-wydanie
dylematy
prawne
kontakt archiwum
 
 
      Numer 172/173, czerwiec/lipiec 2017
     
 
Instrument korzystny dla wszystkich
Rasowy SUV: Peugeot 5008
SZKOLENIE: Ubezpieczenie i zarządzanie flotą samochodową: praktyczne aspekty optymalizacji kosztów
Adaptacje i zabudowy na miarę potrzeb
Auta „na minuty” w Warszawie – niebawem wersja dla firm
Circle K wkracza na polski rynek
Droga na szczyty
Dzielny i pracowity: Fiat Fullback
Elektryczna ofensywa
FLOTOWE TRENDY 2017 – EKOMOBILNOŚĆ
Karty paliwowe: wsparcie, ochrona, kontrola
Mobilny pomocnik: Citroën Jumpy
Peugeot dla flot
Rośnie wynajem aut dostawczych
Sprzedawca – to zdecydowanie za mało
Stawiamy na jakość
Sztuczne łabędzie mają wzięcie
Wymyślony na nowo: Nissan Micra
Z DKV łatwiej na Wschód
Zachowania na drodze – sam kodeks to za mało
Przegląd prasy
Ford przedsiębiorcom
Prezydencki Citroën DS 7 Crossback
Koniec bieli – szary najmodniejszym kolorem auta
Polacy w największym badaniu zachowań kierowców
Eurocash stawia na hybrydowe Toyoty
Alphabet podwaja wyniki
Złe nawyki i pomocna technologia
Samochód firmowy: ekonomiczny i funkcjonalny
Odwrót od diesla
Służbowym autem na wakacje
Nowocześnie i bezpiecznie: Skoda Rapid
Zelektryfikowana flota BMW
Wyczekiwana turbo premiera: Honda Civic
Na drogi i bezdroża: VW Passat Alltrack
Odlotowe kombi: Kia Optima
Wiecznie młoda: Opel Zafira
W przyjaźni z naturą: Toyota Auris
Auta dostawcze w służbie flot
Jazda pod napięciem: Mercedes Sprinter
Bat na kierowców
Auto z drugiej ręki
Od 2018 r. – większe korzyści z ulgi na badania i rozwój
RV – renoma, niezawodność, walory użytkowe
Wynajem aut dostawczych coraz popularniejszy
Ford proponuje wirtualne zakupy aut
Hyundai z 4Mobility car sharing
Austriacy nakładają kary na przewoźników
Z rynku - Mirosław Michna
Z rynku - SkyCash dla firm, czyli lifehack dla firm z flotą samochodową
Z rynku - Grywalizacja we flocie
Omnicraft – nowa marka Forda
Nowy Captur w salonach Renault
Nowy Koleos bogato wyposażony
Nowa wersja Fiata 500L
VW pokazał w Szanghaju studyjnego I.D. CROZZ
Ciężarówka Toyoty napędzana ogniwami paliwowymi
PSA bliżej flot
Przyszłość logistyki
Renault: bezprzewodowe ładowanie w czasie jazdy
   
Fiat professional
kpmg.pl
  pokaż wszystkie numery
 
PRAWO 2017: istotne zmiany i ich konsekwencje
 
Konsekwencje zmian w przepisach dotyczących obłożenia samochodów podatkiem akcyzowym, nowe regulacje w zakresie przepisów prawa o ruchu drogowym, jak w roku 2017 będzie się kształtował zakres odliczenia podatku VAT od rat leasingowych, czynszu najmu oraz innych wydatków towarzyszących używaniu samochodów osobowych – to tylko niektóre z omawianych tematów w trakcie 4. edycji spotkania szkoleniowo-networkingowego z cyklu FLOTOWE PRAWO. Partnerem głównym wydarzenia była firma Volvo Car Poland.
   
Jak zwykle frekwencja dopisała. Dla 120 uczestników szkolenia, głównie członków kadry kierowniczej firm – dyrektorów finansowych i administracyjnych ds. transportu i logistyki, głównych księgowych, członków zarządów oraz kierowników i administratorów flot, którzy poszukują precyzyjnych i zarazem optymalnych metod zarządzania flotą oraz obniżania kosztów działalności przedsiębiorstwa, wykłady prowadzili wybitni eksperci i praktycy. W rozmowach kuluarowych uczestnicy szkolenia potwierdzali, że merytoryka wykładów była na najwyższym poziomie, zaś wykładowcy, będący ekspertami w swych dziedzinach, nie szczędzili sił na profesjonalny przekaz, jak również dyskusje z uczestnikami.

Ponieważ w roku 2017 zmieni się nie tylko rzeczywistość podatkowa firmowych flot, ale też czekają nas zmiany w zakresie przepisów drogowych, pojawi się również wiele nowych usług i narzędzi dla firm z obszaru carsharingu czy też telematyki, konferencję FLOTOWE PRAWO zainicjowała debata ekspertów „Mobilność pracowników w firmie 2017”. Podczas
debaty zaproszeni eksperci odnieśli się m.in. do kwestii: zmiany w zakresie przepisów prawa o ruchu drogowym (kom. Wojciech Ratyński, ekspert WNiP BRD KG Policji), nowych rozwiązań teleinformatycznych, które służą obniżeniu kosztów flotowych w firmie (Michał Dąbrowski z firmy CityShar Sp. z o.o. z Lublina). Wątek podatkowy w kontekście nowych modeli wykorzystania aut w firmie poruszył Mikołaj Hewelt, doradca podatkowy, aplikant adwokacki w kancelarii Sadkowski i Wspólnicy, zaś car-pooling i car-sharing jako elementy polityki flotowej przedstawiła Małgorzata Sobońska-Szylińska z Gekko Taxens Doradztwo Podatkowe.

Blok tematycznych wykładów rozpoczęła Aneta Drosik, radca prawny i doradca podatkowy, dyrektor Działu Prawa Podatkowego w kancelarii prawnej Sadkowski i Wspólnicy Spółka Komandytowo-Akcyjna Radcowie Prawni i Adwokaci.

Na pytanie, czy jest sprawdzony sposób na ewidencję przebiegu pojazdu, tak by uniknąć kłopotów z urzędem skarbowym, mec. Aneta Drosik odpowiedziała, że prowadzenie ewidencji ma obecnie duże znaczenie dla przedsiębiorstw deklarujących wykorzystanie służbowych samochodów wyłącznie do celów służbowych w zakresie przepisów o podatku od towarów i usług oraz korzystających w działalności gospodarczej z samochodów należących do pracowników w zakresie podatków dochodowych. Jeżeli przedsiębiorcy chcą rzeczywiście zabezpieczyć się przed ewentualnym zakwestionowaniem ewidencji przebiegu pojazdu, mogą skorzystać z nowoczesnych rozwiązań pozwalających na rejestrowanie tras za pomocą danych z GPS. Taki monitoring może dostarczyć bardzo szczegółowe dane, między innymi na temat dokładnego przebiegu trasy i liczby przejechanych kilometrów.

Najważniejsze aspekty polityki samochodowej w firmie w 2017 r. zaprezentowała adw. Małgorzata Sobońska-Szylińska, partner w kancelarii Gekko Taxens Doradztwo Podatkowe. Przedstawiła jej główne elementy, a także wskazała, kto tworzy politykę samochodową oraz co musi znaleźć się w regulaminie użytkowania samochodów służbowych w firmie. Uczestnicy szkolenia mogli się dowiedzieć, jakie korzyści wynikają z dobrze zredagowanej polityki samochodowej oraz audytu. Pierwszą część bloku wykładów zamknęła prezentacja Wojciecha Nowaka z Volvo Car Poland, który zaprezentował gamę modelową marki Volvo oraz wskazał na systemy bezpieczeństwa dostępne w modelach szwedzkiej marki.

Z dużym zainteresowaniem przyjęto wykład Marty Szafarowskiej, partnera w kancelarii Gekko Taxens Doradztwo Podatkowe. Wykład dotyczył kwestii podatkowych, zwłaszcza kwalifikacji umów leasingu, wynajmu długo- i krótkoterminowego samochodów osobowych w firmie na gruncie podatku VAT.

Zapytana, jakie skutki prawno-podatkowe stwarza wybór określonej formy wykorzystywania pojazdów firmowych, Marta Szafarowska wskazała, że jeśli podatnik zakłada, iż firma będzie chciała korzystać z pojazdu ok. 3–4 lat, to nieefektywne może okazać się nabywanie tych pojazdów na własność, szczególnie jeśli wziąć pod uwagę czasochłonność procesu ich późniejszej sprzedaży. Ponadto, rozważając zakup, należy pamiętać, że na gruncie podatku dochodowego przyjęcie samochodu osobowego do używania będzie uprawniać podatnika do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od wartości pojazdu z zastosowaniem rocznej stawki amortyzacji nie wyższej niż 20% – samochody osobowe nie mogą korzystać np. z degresywnej metody amortyzacji. W efekcie, w danym roku podatkowym podatnik zaliczy do kosztów w postaci odpisów amortyzacyjnych maksymalnie 20% wartości pojazdu. Dokonując sprzedaży pojazdu po upływie 3–4 lat używania, podatnik wygeneruje przychód podatkowy i wtedy będzie uprawniony, by zaliczyć pozostałą, niezamortyzowaną wartość pojazdu do kosztów uzyskania przychodów.

Wątek wykorzystania samochodu służbowego do celów prywatnych w świetle przepisów obowiązujących w 2017 roku poruszyła dr Anna Kuleszyńska, radca prawny w kancelarii Sadkowski i Wspólnicy. Ponadto zgłębiła temat podstawy opodatkowania VAT w przypadku nieodpłatnego wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych.

Podsumowując 4. edycję spotkania szkoleniowo-networkingowego z cyklu FLOTOWE PRAWO, Paweł Baran, redaktor naczelny magazynu „EuroFlota”, wyraził nadzieję, że szkolenie pozwoliło zdobyć unikalną wiedzę, która jest konieczna dla wprowadzenia właściwych zmian w polityce samochodowej firm, co w konsekwencji pozwoli zlikwidować możliwość wystąpienia ryzyka odpowiedzialności finansowej czy karno-skarbowej.

Już teraz zapraszamy do wzięcia udziału w 3. edycji eventu FLOTOWE TRENDY 2017. Będziemy mówić o przyszłości we flotach, o najważniejszych branżowych trendach oraz o flotowej innowacyjności i kierunkach rozwoju flotowych produktów i usług. Warto więc zarezerwować termin 22 marca 2017 roku. Wydarzenie będzie miało miejsce w Warszawie. Szczegóły na stronie: www.euroflota.pl

Dowiedz się więcej - czytaj BEZPŁATNIE E-WYDANIE EuroFloty: dostęp TUTAJ
 
  powrót wersja do druku
   
    Zapisz się na NEWSLETTER

 EuroFlota PTL MEDIA © 1999-2017 | designed by mouton