EuroFlota
strona główna
o nas prenumerata szkolenia/konferencje 2018

szkolenia/archiwum
BEZPŁATNE
e-wydanie
dylematy
prawne
kontakt archiwum
 
 
      Numer 176/177, październik/listopad 2017
     
 
Solidny filar
20 lat Volkswagen Leasing w Polsce
2018 – rok kolejnych zmian
Bezpieczny kierowca pracuje na wizerunek firmy
BZ WBK Leasing wyłącznym partnerem finansowym Subaru
Flotowy pakiet bezpieczeństwa
Infiniti Q30 – Premium Active Compact, czyli indywidualizacja we flocie
Infiniti Q50 – najchętniej kupowany model
Infiniti Q70 – ekspresyjna limuzyna
Infiniti QX30 – wszechstronny crossover
Infiniti QX70 – przebojowy sportowiec
Infiniti: diametralna zmiana strategii
Jak dobrze ubezpieczyć flotę
Jak ujarzmić flotę i zostać bohaterem w swojej firmie
Mandat – przyjąć czy iść do sądu?
Nie piłeś, nie jedź!
Odmłodzony crossover: Nissan Qashqai
Przygoda z Infiniti
Q60 – klasyka coupé
Rośnie w Land Roverach
Stale doskonalimy jakość obsługi
UBEZPIECZENIE FLOTY SAMOCHODOWEJ: PRAKTYCZNE ASPEKTY OPTYMALIZACJI KOSZTÓW cz.1
Zwinny mieszczuch: Citroën C3
PSPA: 7 tys. punktów ładowania aut elektrycznych w Polsce do 2020 r.
e-Golfy w ABB Polska
Niebezpieczne polskie drogi
200 000 aut sprzedała Grupa PGD
Agata Chowaniec dyrektorem zarządzającym w Car-Port
Cena najważniejsza
Auto elektryczne za prawie 1 mln zł
Podyplomowe studia zarządzania flotą
Przegląd prasy
Coraz więcej firm oferuje auta na minuty
Sprzedaż na kilka sposobów
Przemyślana konstrukcja: Kia Stonic
Auto z charakterem: Skoda Karoq
Więcej technologii: Peugeot 308
Mały i bardzo przestronny: Ford KA+
Nieduży wielki samochód: Fiat 500
Magia mocy Lexusów
Nowa era popularnego kompaktu: Honda Civic
Komfortowa i ekologiczna: Kia Optima Plug-in Hybrid
Z kosmicznym kokpitem: Toyota Prius
Ekologiczny w trzech opcjach: Hyundai Ioniq
Maksymalnie funkcjonalna: Skoda Octavia
Zgodnie z życzeniami klientów: VW Crafter
Przewiezie wszystko: Mercedes Sprinter
LoJack chroni skutecznie
Ubezpieczenie w CFM
Skuteczna likwidacja szkody
Renault: lakier do paznokci naprawi rysy na karoserii
Okulary w stylu Nissana Micra
Renault Trezor sensacją targów
„Inteligentne” ławki Forda
Innowacyjna Toyota
Robert Lewandowski w Audi RS 6 Avant
Z rynku - Piotr Bryński
Z rynku - Bernadeta Stożek
Nowe Audi A8 jeździ autonomicznie
Volkswagen rozpoczął sprzedaż dłuższego Tiguana Allspace
Nowość Hyundaia – Kona
Mobilny salon Renault
Dacia odmłodziła Dustera
Audi A1 z pilotem jazdy w korkach
Compass, czyli nowa terenówka Jeepa
Skoda Kodiaq Scout w Polsce
Europejski debiut Forda Mustanga GT4
Fiat 500X – kolejna wersja ikony
Ford Tourneo Custom – uniwersalny mikrobus
   
ikol.pl
Fiat professional
kpmg.pl
  pokaż wszystkie numery
 
To był najlepszy rok od 16 lat
 
Ubiegły rok był najlepszym na polskim rynku motoryzacyjnym od 16 lat pod względem liczby zarejestrowanych nowych pojazdów. W całym 2016 roku zarejestrowano 416,1 tys. nowych samochodów osobowych, 59,8 tys. dostawczych, 26,6 tys. ciężarowych, 25,8 tys. motocykli, 23,9 tys. motorowerów oraz 2,0 tys. autobusów. Okres ten charakteryzował się także wyższą produkcją w fabrykach ulokowanych w Polsce. Z taśm montażowych zjechało 681,8 tys. pojazdów samochodowych, co oznacza wzrost o 3,2% r/r.
   
Raport kwartalny KPMG w Polsce i PZPM „Branża motoryzacyjna” podaje, że w IV kwartale 2016 r. zarejestrowano w Polsce 113,2 tys. nowych samochodów osobowych, tj. o 16,4 tys. więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Ogółem w całym 2016 roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych wzrosła o 17,2% i wyniosła 416,1 tys. Powyższe dane oznaczają, że zarówno ubiegły kwartał, jak i cały 2016 rok były najlepsze od 16 lat pod względem sprzedaży nowych samochodów osobowych. Pomimo że popyt jest nadal generowany głównie przez klientów instytucjonalnych, których udział w rejestracjach nowych aut wyniósł 67,7%, zaobserwowano również większą aktywność klientów indywidualnych (osób prywatnych i prowadzących działalność gospodarczą). Rejestracje aut osobowych w 2016 roku wzrosły w tej grupie o 8,8% r/r, zaś rejestracje klientów instytucjonalnych zwiększyły się o 21,8%.

W 2016 roku wzrosła liczba rejestracji zarówno samochodów popularnych, jak i premium. W pierwszej grupie sprzedaż zwiększyła się o 15,7% i osiągnęła poziom 363,9 tys. aut. Liderem pozostaje tu Skoda, która sprzedała w ubiegłym roku o 18% samochodów więcej niż w poprzednim roku. Jednak najbardziej dynamiczne wzrosty liczby rejestracji zanotowały marki Dacia, Renault oraz Fiat. Jeżeli chodzi o samochody premium, to 2016 był rokiem dalszego wzrostu popularności tego segmentu pojazdów.

– W ciągu 12 miesięcy zarejestrowano 52,3 tys. aut, a trzy największe marki premium, tj. BMW, Mercedes-Benz oraz Audi, odnotowały wzrost sprzedaży przekraczający 30% – wylicza Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Skoda Octavia liderem

W 2016 roku wzrosła liczba rejestracji we wszystkich segmentach, oprócz A, gdzie zanotowano 5% spadek. Najwyższy wzrost był w klasie dużych MPV (47%), minibusów (38%), kombivanów (30%), dużych SUV-ów i crossoverów (29%) oraz samochodów sportowych i cabrio (29%).

– Podobnie jak w poprzednich latach, w 2016 roku najpopularniejszymi samochodami osobowymi były auta klasyC, których zarejestrowano 123,6 tys., co oznacza wzrost o 16,0% w stosunku do 2015 roku. Nadal bardzo dynamicznie rozwija się rynek aut z napędami alternatywnymi – w ubiegłym roku liczba rejestracji wzrosła o 75,8% i wyniosła 10,4 tys., z czego aż 94,7% samochodów stanowiły hybrydy. Na uwagę zasługuje także dynamiczny wzrost limuzyn z segmentu F (26%) oraz aut klasy E (27%) – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Dobre prognozy dla dostawczych i ciężarowych

Miniony rok charakteryzował się znacznym wzrostem sprzedaży we wszystkich kategoriach samochodów użytkowych. Jednocześnie rośnie rynek nowych przyczep i naczep – w 2016 roku zarejestrowano 23 522 sztuki, o 22,9% więcej niż w ubiegłym roku. O 14,3% wzrosła także liczba rejestracji nowych autobusów (DMC>3,5 t), których zarejestrowano 1987 sztuk.

Ubiegły rok był najlepszy pod względem rejestracji nowych samochodów dostawczych i ciężarowych od wielu lat. Zarejestrowano 59 812 sztuk nowych samochodów dostawczych, a zatem więcej niż w poprzednio rekordowym 2008 roku, kiedy tego typu pojazdów sprzedano 56,9 tys. sztuk. W przypadku samochodów ciężarowych został pobity rekord z 2007 roku, gdy zarejestrowano 22,7 tys. ciężarówek. W zeszłym roku sprzedano ich o prawie 4 tys. więcej niż wówczas i o 18,7% więcej niż w 2015 roku.

– Warto odnotować, że po dwóch latach przerwy na pozycję lidera wrócił DAF, którego sprzedaż wzrosła o 23% r/r, a na drugie miejsce przesunął się MAN, odnotowując wzrost sprzedaży o 12% r/r. Pierwszą trójkę zamknęło Volvo (+37%) – podkreśla Jakub Faryś.

Produkcja – ożywienie w segmencie samochodów osobowych trwa


W 2016 roku odnotowano wzrost produkcji we wszystkich kategoriach – ogółem wyprodukowano w Polsce 681,8 tys. pojazdów samochodowych, o 3,2% więcej niż w poprzednim roku. Najdynamiczniej rosła produkcja autobusów – w ciągu 12 miesięcy zjechało z taśmy montażowej 5,24 tys. sztuk, o 5,5% więcej niż w zeszłym roku. Nieco wolniej rosła produkcja aut osobowych – w tej kategorii zarejestrowano wzrost o 3,7% do 554,6 tys. Najniższy wzrost wolumenu produkcji odnotowano w kategorii samochodów dostawczych i ciężarowych, która wyniosła 122 tys. sztuk i była o 0,9% większa niż w 2015 roku.

Już czwarty rok z rzędu rośnie sprzedaż samochodów osobowych w kraju, a drugi rok z rzędu rośnie popyt na auta w UE, co przełożyło się na wzrost produkcji w fabrykach ulokowanych w Polsce. Pomimo dobrych wyników produkcyjnych, jesteśmy nadal daleko od rekordowego poziomu osiągniętego w 2008 roku.

– Rosnący popyt w Europie, w której zarejestrowano ponad 14,6 miliona samochodów osobowych i bardzo dobry wynik sprzedaży nowych samochodów w Polsce, pozwala patrzeć z optymizmem na wzrost wolumenu produkcji w najbliższym czasie – komentuje Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Wzrost eksportu

Aktualne dane Eurostatu pozwalają także podsumować eksport motoryzacyjny z Polski w trzech pierwszych kwartałach tego roku. Od stycznia do września wyeksportowano produkty motoryzacyjne o wartości 22,8 mld euro. Wartość eksportu pojazdów, przyczep i naczep wyniosła 8,2 mld euro (+11,9% r/r). Największy udział w eksporcie mają jednak wciąż podzespoły, części i akcesoria motoryzacyjne – w ich przypadku wartość eksportu wzrosła do 14,6 mld euro (+6,4% r/r).    (ww)

Dowiedz się więcej - czytaj BEZPŁATNIE E-WYDANIE EuroFloty: dostęp TUTAJ
 
  powrót wersja do druku
   
    Zapisz się na NEWSLETTER

 EuroFlota PTL MEDIA © 1999-2018 | designed by mouton