EuroFlota
strona główna
o nas prenumerata szkolenia/konferencje 2017

szkolenia/archiwum
BEZPŁATNE
e-wydanie
dylematy
prawne
kontakt archiwum
 
 
      Numer 172/173, czerwiec/lipiec 2017
     
 
Instrument korzystny dla wszystkich
Rasowy SUV: Peugeot 5008
SZKOLENIE: Ubezpieczenie i zarządzanie flotą samochodową: praktyczne aspekty optymalizacji kosztów
Adaptacje i zabudowy na miarę potrzeb
Auta „na minuty” w Warszawie – niebawem wersja dla firm
Circle K wkracza na polski rynek
Droga na szczyty
Dzielny i pracowity: Fiat Fullback
Elektryczna ofensywa
FLOTOWE TRENDY 2017 – EKOMOBILNOŚĆ
Karty paliwowe: wsparcie, ochrona, kontrola
Mobilny pomocnik: Citroën Jumpy
Peugeot dla flot
Rośnie wynajem aut dostawczych
Sprzedawca – to zdecydowanie za mało
Stawiamy na jakość
Sztuczne łabędzie mają wzięcie
Wymyślony na nowo: Nissan Micra
Z DKV łatwiej na Wschód
Zachowania na drodze – sam kodeks to za mało
Przegląd prasy
Ford przedsiębiorcom
Prezydencki Citroën DS 7 Crossback
Koniec bieli – szary najmodniejszym kolorem auta
Polacy w największym badaniu zachowań kierowców
Eurocash stawia na hybrydowe Toyoty
Alphabet podwaja wyniki
Złe nawyki i pomocna technologia
Samochód firmowy: ekonomiczny i funkcjonalny
Odwrót od diesla
Służbowym autem na wakacje
Nowocześnie i bezpiecznie: Skoda Rapid
Zelektryfikowana flota BMW
Wyczekiwana turbo premiera: Honda Civic
Na drogi i bezdroża: VW Passat Alltrack
Odlotowe kombi: Kia Optima
Wiecznie młoda: Opel Zafira
W przyjaźni z naturą: Toyota Auris
Auta dostawcze w służbie flot
Jazda pod napięciem: Mercedes Sprinter
Bat na kierowców
Auto z drugiej ręki
Od 2018 r. – większe korzyści z ulgi na badania i rozwój
RV – renoma, niezawodność, walory użytkowe
Wynajem aut dostawczych coraz popularniejszy
Ford proponuje wirtualne zakupy aut
Hyundai z 4Mobility car sharing
Austriacy nakładają kary na przewoźników
Z rynku - Mirosław Michna
Z rynku - SkyCash dla firm, czyli lifehack dla firm z flotą samochodową
Z rynku - Grywalizacja we flocie
Omnicraft – nowa marka Forda
Nowy Captur w salonach Renault
Nowy Koleos bogato wyposażony
Nowa wersja Fiata 500L
VW pokazał w Szanghaju studyjnego I.D. CROZZ
Ciężarówka Toyoty napędzana ogniwami paliwowymi
PSA bliżej flot
Przyszłość logistyki
Renault: bezprzewodowe ładowanie w czasie jazdy
   
Fiat professional
kpmg.pl
  pokaż wszystkie numery
 
To był najlepszy rok od 16 lat
 
Ubiegły rok był najlepszym na polskim rynku motoryzacyjnym od 16 lat pod względem liczby zarejestrowanych nowych pojazdów. W całym 2016 roku zarejestrowano 416,1 tys. nowych samochodów osobowych, 59,8 tys. dostawczych, 26,6 tys. ciężarowych, 25,8 tys. motocykli, 23,9 tys. motorowerów oraz 2,0 tys. autobusów. Okres ten charakteryzował się także wyższą produkcją w fabrykach ulokowanych w Polsce. Z taśm montażowych zjechało 681,8 tys. pojazdów samochodowych, co oznacza wzrost o 3,2% r/r.
   
Raport kwartalny KPMG w Polsce i PZPM „Branża motoryzacyjna” podaje, że w IV kwartale 2016 r. zarejestrowano w Polsce 113,2 tys. nowych samochodów osobowych, tj. o 16,4 tys. więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Ogółem w całym 2016 roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych wzrosła o 17,2% i wyniosła 416,1 tys. Powyższe dane oznaczają, że zarówno ubiegły kwartał, jak i cały 2016 rok były najlepsze od 16 lat pod względem sprzedaży nowych samochodów osobowych. Pomimo że popyt jest nadal generowany głównie przez klientów instytucjonalnych, których udział w rejestracjach nowych aut wyniósł 67,7%, zaobserwowano również większą aktywność klientów indywidualnych (osób prywatnych i prowadzących działalność gospodarczą). Rejestracje aut osobowych w 2016 roku wzrosły w tej grupie o 8,8% r/r, zaś rejestracje klientów instytucjonalnych zwiększyły się o 21,8%.

W 2016 roku wzrosła liczba rejestracji zarówno samochodów popularnych, jak i premium. W pierwszej grupie sprzedaż zwiększyła się o 15,7% i osiągnęła poziom 363,9 tys. aut. Liderem pozostaje tu Skoda, która sprzedała w ubiegłym roku o 18% samochodów więcej niż w poprzednim roku. Jednak najbardziej dynamiczne wzrosty liczby rejestracji zanotowały marki Dacia, Renault oraz Fiat. Jeżeli chodzi o samochody premium, to 2016 był rokiem dalszego wzrostu popularności tego segmentu pojazdów.

– W ciągu 12 miesięcy zarejestrowano 52,3 tys. aut, a trzy największe marki premium, tj. BMW, Mercedes-Benz oraz Audi, odnotowały wzrost sprzedaży przekraczający 30% – wylicza Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Skoda Octavia liderem

W 2016 roku wzrosła liczba rejestracji we wszystkich segmentach, oprócz A, gdzie zanotowano 5% spadek. Najwyższy wzrost był w klasie dużych MPV (47%), minibusów (38%), kombivanów (30%), dużych SUV-ów i crossoverów (29%) oraz samochodów sportowych i cabrio (29%).

– Podobnie jak w poprzednich latach, w 2016 roku najpopularniejszymi samochodami osobowymi były auta klasyC, których zarejestrowano 123,6 tys., co oznacza wzrost o 16,0% w stosunku do 2015 roku. Nadal bardzo dynamicznie rozwija się rynek aut z napędami alternatywnymi – w ubiegłym roku liczba rejestracji wzrosła o 75,8% i wyniosła 10,4 tys., z czego aż 94,7% samochodów stanowiły hybrydy. Na uwagę zasługuje także dynamiczny wzrost limuzyn z segmentu F (26%) oraz aut klasy E (27%) – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Dobre prognozy dla dostawczych i ciężarowych

Miniony rok charakteryzował się znacznym wzrostem sprzedaży we wszystkich kategoriach samochodów użytkowych. Jednocześnie rośnie rynek nowych przyczep i naczep – w 2016 roku zarejestrowano 23 522 sztuki, o 22,9% więcej niż w ubiegłym roku. O 14,3% wzrosła także liczba rejestracji nowych autobusów (DMC>3,5 t), których zarejestrowano 1987 sztuk.

Ubiegły rok był najlepszy pod względem rejestracji nowych samochodów dostawczych i ciężarowych od wielu lat. Zarejestrowano 59 812 sztuk nowych samochodów dostawczych, a zatem więcej niż w poprzednio rekordowym 2008 roku, kiedy tego typu pojazdów sprzedano 56,9 tys. sztuk. W przypadku samochodów ciężarowych został pobity rekord z 2007 roku, gdy zarejestrowano 22,7 tys. ciężarówek. W zeszłym roku sprzedano ich o prawie 4 tys. więcej niż wówczas i o 18,7% więcej niż w 2015 roku.

– Warto odnotować, że po dwóch latach przerwy na pozycję lidera wrócił DAF, którego sprzedaż wzrosła o 23% r/r, a na drugie miejsce przesunął się MAN, odnotowując wzrost sprzedaży o 12% r/r. Pierwszą trójkę zamknęło Volvo (+37%) – podkreśla Jakub Faryś.

Produkcja – ożywienie w segmencie samochodów osobowych trwa


W 2016 roku odnotowano wzrost produkcji we wszystkich kategoriach – ogółem wyprodukowano w Polsce 681,8 tys. pojazdów samochodowych, o 3,2% więcej niż w poprzednim roku. Najdynamiczniej rosła produkcja autobusów – w ciągu 12 miesięcy zjechało z taśmy montażowej 5,24 tys. sztuk, o 5,5% więcej niż w zeszłym roku. Nieco wolniej rosła produkcja aut osobowych – w tej kategorii zarejestrowano wzrost o 3,7% do 554,6 tys. Najniższy wzrost wolumenu produkcji odnotowano w kategorii samochodów dostawczych i ciężarowych, która wyniosła 122 tys. sztuk i była o 0,9% większa niż w 2015 roku.

Już czwarty rok z rzędu rośnie sprzedaż samochodów osobowych w kraju, a drugi rok z rzędu rośnie popyt na auta w UE, co przełożyło się na wzrost produkcji w fabrykach ulokowanych w Polsce. Pomimo dobrych wyników produkcyjnych, jesteśmy nadal daleko od rekordowego poziomu osiągniętego w 2008 roku.

– Rosnący popyt w Europie, w której zarejestrowano ponad 14,6 miliona samochodów osobowych i bardzo dobry wynik sprzedaży nowych samochodów w Polsce, pozwala patrzeć z optymizmem na wzrost wolumenu produkcji w najbliższym czasie – komentuje Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Wzrost eksportu

Aktualne dane Eurostatu pozwalają także podsumować eksport motoryzacyjny z Polski w trzech pierwszych kwartałach tego roku. Od stycznia do września wyeksportowano produkty motoryzacyjne o wartości 22,8 mld euro. Wartość eksportu pojazdów, przyczep i naczep wyniosła 8,2 mld euro (+11,9% r/r). Największy udział w eksporcie mają jednak wciąż podzespoły, części i akcesoria motoryzacyjne – w ich przypadku wartość eksportu wzrosła do 14,6 mld euro (+6,4% r/r).    (ww)

Dowiedz się więcej - czytaj BEZPŁATNIE E-WYDANIE EuroFloty: dostęp TUTAJ
 
  powrót wersja do druku
   
    Zapisz się na NEWSLETTER

 EuroFlota PTL MEDIA © 1999-2017 | designed by mouton