EuroFlota
strona główna
o nas prenumerata szkolenia/konferencje 2018

szkolenia/archiwum
BEZPŁATNE
e-wydanie
dylematy
prawne
kontakt archiwum
 
 
      Numer 176/177, październik/listopad 2017
     
 
Solidny filar
20 lat Volkswagen Leasing w Polsce
2018 – rok kolejnych zmian
Bezpieczny kierowca pracuje na wizerunek firmy
BZ WBK Leasing wyłącznym partnerem finansowym Subaru
Flotowy pakiet bezpieczeństwa
Infiniti Q30 – Premium Active Compact, czyli indywidualizacja we flocie
Infiniti Q50 – najchętniej kupowany model
Infiniti Q70 – ekspresyjna limuzyna
Infiniti QX30 – wszechstronny crossover
Infiniti QX70 – przebojowy sportowiec
Infiniti: diametralna zmiana strategii
Jak dobrze ubezpieczyć flotę
Jak ujarzmić flotę i zostać bohaterem w swojej firmie
Mandat – przyjąć czy iść do sądu?
Nie piłeś, nie jedź!
Odmłodzony crossover: Nissan Qashqai
Przygoda z Infiniti
Q60 – klasyka coupé
Rośnie w Land Roverach
Stale doskonalimy jakość obsługi
UBEZPIECZENIE FLOTY SAMOCHODOWEJ: PRAKTYCZNE ASPEKTY OPTYMALIZACJI KOSZTÓW cz.1
Zwinny mieszczuch: Citroën C3
PSPA: 7 tys. punktów ładowania aut elektrycznych w Polsce do 2020 r.
e-Golfy w ABB Polska
Niebezpieczne polskie drogi
200 000 aut sprzedała Grupa PGD
Agata Chowaniec dyrektorem zarządzającym w Car-Port
Cena najważniejsza
Auto elektryczne za prawie 1 mln zł
Podyplomowe studia zarządzania flotą
Przegląd prasy
Coraz więcej firm oferuje auta na minuty
Sprzedaż na kilka sposobów
Przemyślana konstrukcja: Kia Stonic
Auto z charakterem: Skoda Karoq
Więcej technologii: Peugeot 308
Mały i bardzo przestronny: Ford KA+
Nieduży wielki samochód: Fiat 500
Magia mocy Lexusów
Nowa era popularnego kompaktu: Honda Civic
Komfortowa i ekologiczna: Kia Optima Plug-in Hybrid
Z kosmicznym kokpitem: Toyota Prius
Ekologiczny w trzech opcjach: Hyundai Ioniq
Maksymalnie funkcjonalna: Skoda Octavia
Zgodnie z życzeniami klientów: VW Crafter
Przewiezie wszystko: Mercedes Sprinter
LoJack chroni skutecznie
Ubezpieczenie w CFM
Skuteczna likwidacja szkody
Renault: lakier do paznokci naprawi rysy na karoserii
Okulary w stylu Nissana Micra
Renault Trezor sensacją targów
„Inteligentne” ławki Forda
Innowacyjna Toyota
Robert Lewandowski w Audi RS 6 Avant
Z rynku - Piotr Bryński
Z rynku - Bernadeta Stożek
Nowe Audi A8 jeździ autonomicznie
Volkswagen rozpoczął sprzedaż dłuższego Tiguana Allspace
Nowość Hyundaia – Kona
Mobilny salon Renault
Dacia odmłodziła Dustera
Audi A1 z pilotem jazdy w korkach
Compass, czyli nowa terenówka Jeepa
Skoda Kodiaq Scout w Polsce
Europejski debiut Forda Mustanga GT4
Fiat 500X – kolejna wersja ikony
Ford Tourneo Custom – uniwersalny mikrobus
   
home.kpmg.com
  pokaż wszystkie numery
 
Skutecznie chronią
 
Rozmowa z Piotrem Bryńskim, dyrektorem Departamentu Ubezpieczeń Komunikacyjnych Klienta Kluczowego Compensa TU SA
   
Redakcja: Przez rynek ubezpieczeniowy przetoczyła się fala drastycznych podwyżek polis komunikacyjnych. Czy będą kolejne?

Piotr Bryński: Rok 2016 był okresem wielu zmian na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych. Ceny ubezpieczeń komunikacyjnych zaczęły rosnąć. Mając na względzie, iż strata w OC komunikacyjnym na całym ubezpieczeniowym rynku w Polsce wyniosła ok. 1,4 mld zł, w bieżącym roku należy spodziewać się dalszych podwyżek, szczególnie w OC komunikacyjnym. Podwyżki stały się niezaprzeczalnym faktem i można przewidywać, że ten trend wzrostowy potrwa jeszcze ok. dwa lata. Wprowadzone w 2015 r. wytyczne Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) w sprawie likwidacji szkód komunikacyjnych majątkowych i – pod koniec 2016 r. – osobowych, przyczyniły się do wzrostu kosztów operacyjnych związanych z likwidacją szkód i samych wypłat roszczeń. Ponadto KNF wymaga od nas dodatniego wyniku technicznego w każdej grupie ubezpieczeniowej. Oznacza to, iż dodatni wynik techniczny musimy mieć zarówno w OC jak i AC.

Wytrzymają to klienci?

Wielu klientów flotowych ma duży problem z dopięciem budżetu w związku ze znacznie wyższymi składkami niż przed rokiem, gdyż zakładali, że będą płacić składki na poziomie roku ubiegłego. W tej sytuacji jedyna droga do zmniejszenia wysokości składki to rezygnacja całkowita lub częściowa z AC lub wprowadzenie wysokich udziałów własnych.

Jednocześnie należy przypomnieć, iż przez ostanie trzy lata mieliśmy do czynienia z wojną cenową, która zakończyła się w roku 2016, a aktualny poziom składek ubezpieczeniowych w zakresie klientów korporacyjnych to poziom zbliżony do roku 2012. W ostatnim okresie jest zauważalny wzrost szkodowości w CFM-ach, co automatycznie odbiło się na wysokości składki dla tych klientów nawet dwukrotnie. Przy tak dużych wzrostach składki większość budżetów tych klientów w znaczący sposób nie domyka się. Tym samym często prowadzi to do wprowadzenia wysokich udziałów własnych lub częściowej rezygnacji z AC. Niewątpliwie jest to poważny problem dla zarządzających tymi firmami.

Czy klienci flotowi mogą przeciwdziałać wysokim cenom ubezpieczeń?

Klienci korporacyjni płacą składką ubezpieczeniową wyliczoną na bazie aktualnych przebiegów szkodowych – najczęściej z ostatnich 3 lat. Jedyną drogą do zmniejszenia składki w przyszłości w zakresie ubezpieczeń komunikacyjnych jest daleko idąca prewencja ze strony zarządzających flotami, w tym również zatrudnianie kierowców z wysokimi kwalifikacjami, charakteryzujących się wysoką kulturą jazdy, a co za tym idzie brakiem szkód. Nie bez znaczenia jest również stan techniczny taboru, jak również ciągłe szkolenie umiejętności zatrudnianych kierowców.

Gdzie pojawiają się największe problemy przy likwidacji szkody?

Niewątpliwie największym problemem związanym z likwidacją szkód są szkody zagraniczne. Średnia ich wartość przekracza 23 tys. zł i jest blisko czterokrotnie wyższa od szkody krajowej. Średnia szkoda zagraniczna najwyższą wartość osiąga w Wielkiej Brytanii i we Włoszech i przekracza 35 tys. zł. Ze względu na specyfikę prawa obowiązującego w Wielkiej Brytanii podczas likwidacji szkód należy zmierzyć się z szeregiem trudności, często wręcz nie do pokonania. Liczba szkód zagranicznych cały czas zwiększa się, co jest związane z otwarciem granic, jak również ze wzrostem wymiany handlowej. Szkody zagraniczne mają bardzo duży wpływ na ujemny wynik techniczny w OC komunikacyjnym.

Jak Compensa odpowiada na wyzwania rynku ubezpieczeń w kontekście klientów flotowych?


Dalece wspomagamy naszych klientów flotowych, podejmując wiele działań mających na celu wyjście naprzeciw problem, jakie napotykają szczególnie w momencie powstania szkody lub awarii pojazdu. W roku ubiegłym uruchomiliśmy w ramach grupy VIG własne assistance, a dla każdego potencjalnie wyjeżdżającego za granicę oferujemy „Niezbędnik przewoźnika za granicą”. To trzydziestostronicowa broszura w formacie A5, zawierająca instrukcję postępowania podczas zdarzenia drogowego. Ponadto zawiera ona szereg niezbędnych informacji odnośnie zasad w ruchu drogowym w danym kraju. Na ostatniej stronie znajdują się kontakty telefoniczne do naszych korespondentów w poszczególnych krajach Europy, a w specjalnej zakładce wspólne oświadczenie o zdarzeniu drogowym w języku polskim i angielskim.

Dziękujemy za rozmowę.

(WW)

Dowiedz się więcej - czytaj BEZPŁATNIE E-WYDANIE EuroFloty: dostęp TUTAJ
 
  powrót wersja do druku
   
    Zapisz się na NEWSLETTER

 EuroFlota PTL MEDIA © 1999-2018  •  Regulamin strony  •  Ochrona danych osobowych  •  designed by MOUTON interactive