EuroFlota
strona główna
o nas prenumerata szkolenia/konferencje 2017

szkolenia/archiwum
BEZPŁATNE
e-wydanie
dylematy
prawne
kontakt archiwum
 
 
      Numer 172/173, czerwiec/lipiec 2017
     
 
Instrument korzystny dla wszystkich
Rasowy SUV: Peugeot 5008
SZKOLENIE: Ubezpieczenie i zarządzanie flotą samochodową: praktyczne aspekty optymalizacji kosztów
Adaptacje i zabudowy na miarę potrzeb
Auta „na minuty” w Warszawie – niebawem wersja dla firm
Circle K wkracza na polski rynek
Droga na szczyty
Dzielny i pracowity: Fiat Fullback
Elektryczna ofensywa
FLOTOWE TRENDY 2017 – EKOMOBILNOŚĆ
Karty paliwowe: wsparcie, ochrona, kontrola
Mobilny pomocnik: Citroën Jumpy
Peugeot dla flot
Rośnie wynajem aut dostawczych
Sprzedawca – to zdecydowanie za mało
Stawiamy na jakość
Sztuczne łabędzie mają wzięcie
Wymyślony na nowo: Nissan Micra
Z DKV łatwiej na Wschód
Zachowania na drodze – sam kodeks to za mało
Przegląd prasy
Ford przedsiębiorcom
Prezydencki Citroën DS 7 Crossback
Koniec bieli – szary najmodniejszym kolorem auta
Polacy w największym badaniu zachowań kierowców
Eurocash stawia na hybrydowe Toyoty
Alphabet podwaja wyniki
Złe nawyki i pomocna technologia
Samochód firmowy: ekonomiczny i funkcjonalny
Odwrót od diesla
Służbowym autem na wakacje
Nowocześnie i bezpiecznie: Skoda Rapid
Zelektryfikowana flota BMW
Wyczekiwana turbo premiera: Honda Civic
Na drogi i bezdroża: VW Passat Alltrack
Odlotowe kombi: Kia Optima
Wiecznie młoda: Opel Zafira
W przyjaźni z naturą: Toyota Auris
Auta dostawcze w służbie flot
Jazda pod napięciem: Mercedes Sprinter
Bat na kierowców
Auto z drugiej ręki
Od 2018 r. – większe korzyści z ulgi na badania i rozwój
RV – renoma, niezawodność, walory użytkowe
Wynajem aut dostawczych coraz popularniejszy
Ford proponuje wirtualne zakupy aut
Hyundai z 4Mobility car sharing
Austriacy nakładają kary na przewoźników
Z rynku - Mirosław Michna
Z rynku - SkyCash dla firm, czyli lifehack dla firm z flotą samochodową
Z rynku - Grywalizacja we flocie
Omnicraft – nowa marka Forda
Nowy Captur w salonach Renault
Nowy Koleos bogato wyposażony
Nowa wersja Fiata 500L
VW pokazał w Szanghaju studyjnego I.D. CROZZ
Ciężarówka Toyoty napędzana ogniwami paliwowymi
PSA bliżej flot
Przyszłość logistyki
Renault: bezprzewodowe ładowanie w czasie jazdy
   
Fiat professional
kpmg.pl
  pokaż wszystkie numery
 
Skutecznie chronią
 
Rozmowa z Piotrem Bryńskim, dyrektorem Departamentu Ubezpieczeń Komunikacyjnych Klienta Kluczowego Compensa TU SA
   
Redakcja: Przez rynek ubezpieczeniowy przetoczyła się fala drastycznych podwyżek polis komunikacyjnych. Czy będą kolejne?

Piotr Bryński: Rok 2016 był okresem wielu zmian na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych. Ceny ubezpieczeń komunikacyjnych zaczęły rosnąć. Mając na względzie, iż strata w OC komunikacyjnym na całym ubezpieczeniowym rynku w Polsce wyniosła ok. 1,4 mld zł, w bieżącym roku należy spodziewać się dalszych podwyżek, szczególnie w OC komunikacyjnym. Podwyżki stały się niezaprzeczalnym faktem i można przewidywać, że ten trend wzrostowy potrwa jeszcze ok. dwa lata. Wprowadzone w 2015 r. wytyczne Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) w sprawie likwidacji szkód komunikacyjnych majątkowych i – pod koniec 2016 r. – osobowych, przyczyniły się do wzrostu kosztów operacyjnych związanych z likwidacją szkód i samych wypłat roszczeń. Ponadto KNF wymaga od nas dodatniego wyniku technicznego w każdej grupie ubezpieczeniowej. Oznacza to, iż dodatni wynik techniczny musimy mieć zarówno w OC jak i AC.

Wytrzymają to klienci?

Wielu klientów flotowych ma duży problem z dopięciem budżetu w związku ze znacznie wyższymi składkami niż przed rokiem, gdyż zakładali, że będą płacić składki na poziomie roku ubiegłego. W tej sytuacji jedyna droga do zmniejszenia wysokości składki to rezygnacja całkowita lub częściowa z AC lub wprowadzenie wysokich udziałów własnych.

Jednocześnie należy przypomnieć, iż przez ostanie trzy lata mieliśmy do czynienia z wojną cenową, która zakończyła się w roku 2016, a aktualny poziom składek ubezpieczeniowych w zakresie klientów korporacyjnych to poziom zbliżony do roku 2012. W ostatnim okresie jest zauważalny wzrost szkodowości w CFM-ach, co automatycznie odbiło się na wysokości składki dla tych klientów nawet dwukrotnie. Przy tak dużych wzrostach składki większość budżetów tych klientów w znaczący sposób nie domyka się. Tym samym często prowadzi to do wprowadzenia wysokich udziałów własnych lub częściowej rezygnacji z AC. Niewątpliwie jest to poważny problem dla zarządzających tymi firmami.

Czy klienci flotowi mogą przeciwdziałać wysokim cenom ubezpieczeń?

Klienci korporacyjni płacą składką ubezpieczeniową wyliczoną na bazie aktualnych przebiegów szkodowych – najczęściej z ostatnich 3 lat. Jedyną drogą do zmniejszenia składki w przyszłości w zakresie ubezpieczeń komunikacyjnych jest daleko idąca prewencja ze strony zarządzających flotami, w tym również zatrudnianie kierowców z wysokimi kwalifikacjami, charakteryzujących się wysoką kulturą jazdy, a co za tym idzie brakiem szkód. Nie bez znaczenia jest również stan techniczny taboru, jak również ciągłe szkolenie umiejętności zatrudnianych kierowców.

Gdzie pojawiają się największe problemy przy likwidacji szkody?

Niewątpliwie największym problemem związanym z likwidacją szkód są szkody zagraniczne. Średnia ich wartość przekracza 23 tys. zł i jest blisko czterokrotnie wyższa od szkody krajowej. Średnia szkoda zagraniczna najwyższą wartość osiąga w Wielkiej Brytanii i we Włoszech i przekracza 35 tys. zł. Ze względu na specyfikę prawa obowiązującego w Wielkiej Brytanii podczas likwidacji szkód należy zmierzyć się z szeregiem trudności, często wręcz nie do pokonania. Liczba szkód zagranicznych cały czas zwiększa się, co jest związane z otwarciem granic, jak również ze wzrostem wymiany handlowej. Szkody zagraniczne mają bardzo duży wpływ na ujemny wynik techniczny w OC komunikacyjnym.

Jak Compensa odpowiada na wyzwania rynku ubezpieczeń w kontekście klientów flotowych?


Dalece wspomagamy naszych klientów flotowych, podejmując wiele działań mających na celu wyjście naprzeciw problem, jakie napotykają szczególnie w momencie powstania szkody lub awarii pojazdu. W roku ubiegłym uruchomiliśmy w ramach grupy VIG własne assistance, a dla każdego potencjalnie wyjeżdżającego za granicę oferujemy „Niezbędnik przewoźnika za granicą”. To trzydziestostronicowa broszura w formacie A5, zawierająca instrukcję postępowania podczas zdarzenia drogowego. Ponadto zawiera ona szereg niezbędnych informacji odnośnie zasad w ruchu drogowym w danym kraju. Na ostatniej stronie znajdują się kontakty telefoniczne do naszych korespondentów w poszczególnych krajach Europy, a w specjalnej zakładce wspólne oświadczenie o zdarzeniu drogowym w języku polskim i angielskim.

Dziękujemy za rozmowę.

(WW)

Dowiedz się więcej - czytaj BEZPŁATNIE E-WYDANIE EuroFloty: dostęp TUTAJ
 
  powrót wersja do druku
   
    Zapisz się na NEWSLETTER

 EuroFlota PTL MEDIA © 1999-2017 | designed by mouton