EuroFlota
strona główna
o nas prenumerata szkolenia/konferencje 2017

szkolenia/archiwum
BEZPŁATNE
e-wydanie
dylematy
prawne
kontakt archiwum
 
 
      Numer 168/169, luty/marzec 2017
     
 
Rok na sporym plusie
FLOTOWE TRENDY 2017 - EKOMOBILNOŚĆ
5 lat więzienia
iTuran: algorytmy najwyższej jakości
Nissan wspiera Polski Program Elektryfikacji Motoryzacji
Oceny, refleksje, perspektywy
PEUGEOT 3008 zdobył tytuł „Car of the Year 2017”!
Peugeot sprosta każdemu wyzwaniu
Pierwszy z „siedmiu wspaniałych”: Opel Insignia Grand Sport
Pikapy – auta do wielu zadań
PRAWO 2017: istotne zmiany i ich konsekwencje
Pułapki podatku VAT – nowa szansa dla sektora firm flotowych i leasingowych
Skutecznie chronią
Ścieżki kariery
To był najlepszy rok od 16 lat
Udana rodzina w komplecie: Fiat Tipo 5D i kombi
Z nowym sercem: Nissan XTrail
PSA przejmuje Opla
BMW Group Polska liderem segmentu
Rok sukcesów Toyoty
Zmiany personalne w Alphabet Polska
Sławomir Bekier dyrektorem w FCA Poland
Magda Węglewska w regionalnych strukturach Mazdy
Ewa Milczarek-Vaubourg dyrektorem marketingu Grupy PSA w Polsce
Kolejny dobry rok Mercedesa
Nie tylko flotowe rekordy Renault
Rabaty DKV na 1200 stacjach w Rosji i 23 na Białorusi
Blokady na pijanych kierowców
Długoterminowy, więc korzystny
Samochód do wykorzystania
CFM już nie niszowe
Sięgniemy głębiej do kieszeni
Nowa odsłona: Kia Rio
Liczne możliwości personalizacji: Citroen C3
Bestseller marki: Mitsubishi ASX 2017
Dacia odnowiła niemal całą gamę swych modeli
Kolorowa i praktyczna: Skoda Fabia
Ponadczasowy styl: Toyota Corolla
Klasyk na szutry i bezdroża: Kia Sportage
Magia czterech kółek: BMW serii 7
Sprawdzona konstrukcja: Mazda CX3
Dziarski wojownik: Nissan Juke
Perfekcyjny w każdym calu: Mini Cooper S Clubman
Dostawczak w klasie premium: Mercedes Sprinter
Nowe w zarządzaniu flotą
Ufając kontrolować
Auto na minuty
Mali idą śladem dużych
Gotowi na pojazdy autonomiczne
Przyjadą, by zatankować czy umyć twoje Volvo
Nagroda dla Hitachi Capital Polska
Hybryda z wypożyczalni
Kangoo Z.E. z większym o 50% zasięgiem
Sygnalizacja wyświetlana w... aucie
Efektywna współpraca
Z rynku: Premiera Volvo V90 Cross Country
Całkowicie elektryczny SUV Forda
VW Allspace – większa wersja Tiguana
Ford Fiesta nowej generacji
   
Fiat professional
kpmg.pl
  pokaż wszystkie numery
 
Skutecznie chronią
 
Rozmowa z Piotrem Bryńskim, dyrektorem Departamentu Ubezpieczeń Komunikacyjnych Klienta Kluczowego Compensa TU SA
   
Redakcja: Przez rynek ubezpieczeniowy przetoczyła się fala drastycznych podwyżek polis komunikacyjnych. Czy będą kolejne?

Piotr Bryński: Rok 2016 był okresem wielu zmian na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych. Ceny ubezpieczeń komunikacyjnych zaczęły rosnąć. Mając na względzie, iż strata w OC komunikacyjnym na całym ubezpieczeniowym rynku w Polsce wyniosła ok. 1,4 mld zł, w bieżącym roku należy spodziewać się dalszych podwyżek, szczególnie w OC komunikacyjnym. Podwyżki stały się niezaprzeczalnym faktem i można przewidywać, że ten trend wzrostowy potrwa jeszcze ok. dwa lata. Wprowadzone w 2015 r. wytyczne Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) w sprawie likwidacji szkód komunikacyjnych majątkowych i – pod koniec 2016 r. – osobowych, przyczyniły się do wzrostu kosztów operacyjnych związanych z likwidacją szkód i samych wypłat roszczeń. Ponadto KNF wymaga od nas dodatniego wyniku technicznego w każdej grupie ubezpieczeniowej. Oznacza to, iż dodatni wynik techniczny musimy mieć zarówno w OC jak i AC.

Wytrzymają to klienci?

Wielu klientów flotowych ma duży problem z dopięciem budżetu w związku ze znacznie wyższymi składkami niż przed rokiem, gdyż zakładali, że będą płacić składki na poziomie roku ubiegłego. W tej sytuacji jedyna droga do zmniejszenia wysokości składki to rezygnacja całkowita lub częściowa z AC lub wprowadzenie wysokich udziałów własnych.

Jednocześnie należy przypomnieć, iż przez ostanie trzy lata mieliśmy do czynienia z wojną cenową, która zakończyła się w roku 2016, a aktualny poziom składek ubezpieczeniowych w zakresie klientów korporacyjnych to poziom zbliżony do roku 2012. W ostatnim okresie jest zauważalny wzrost szkodowości w CFM-ach, co automatycznie odbiło się na wysokości składki dla tych klientów nawet dwukrotnie. Przy tak dużych wzrostach składki większość budżetów tych klientów w znaczący sposób nie domyka się. Tym samym często prowadzi to do wprowadzenia wysokich udziałów własnych lub częściowej rezygnacji z AC. Niewątpliwie jest to poważny problem dla zarządzających tymi firmami.

Czy klienci flotowi mogą przeciwdziałać wysokim cenom ubezpieczeń?

Klienci korporacyjni płacą składką ubezpieczeniową wyliczoną na bazie aktualnych przebiegów szkodowych – najczęściej z ostatnich 3 lat. Jedyną drogą do zmniejszenia składki w przyszłości w zakresie ubezpieczeń komunikacyjnych jest daleko idąca prewencja ze strony zarządzających flotami, w tym również zatrudnianie kierowców z wysokimi kwalifikacjami, charakteryzujących się wysoką kulturą jazdy, a co za tym idzie brakiem szkód. Nie bez znaczenia jest również stan techniczny taboru, jak również ciągłe szkolenie umiejętności zatrudnianych kierowców.

Gdzie pojawiają się największe problemy przy likwidacji szkody?

Niewątpliwie największym problemem związanym z likwidacją szkód są szkody zagraniczne. Średnia ich wartość przekracza 23 tys. zł i jest blisko czterokrotnie wyższa od szkody krajowej. Średnia szkoda zagraniczna najwyższą wartość osiąga w Wielkiej Brytanii i we Włoszech i przekracza 35 tys. zł. Ze względu na specyfikę prawa obowiązującego w Wielkiej Brytanii podczas likwidacji szkód należy zmierzyć się z szeregiem trudności, często wręcz nie do pokonania. Liczba szkód zagranicznych cały czas zwiększa się, co jest związane z otwarciem granic, jak również ze wzrostem wymiany handlowej. Szkody zagraniczne mają bardzo duży wpływ na ujemny wynik techniczny w OC komunikacyjnym.

Jak Compensa odpowiada na wyzwania rynku ubezpieczeń w kontekście klientów flotowych?


Dalece wspomagamy naszych klientów flotowych, podejmując wiele działań mających na celu wyjście naprzeciw problem, jakie napotykają szczególnie w momencie powstania szkody lub awarii pojazdu. W roku ubiegłym uruchomiliśmy w ramach grupy VIG własne assistance, a dla każdego potencjalnie wyjeżdżającego za granicę oferujemy „Niezbędnik przewoźnika za granicą”. To trzydziestostronicowa broszura w formacie A5, zawierająca instrukcję postępowania podczas zdarzenia drogowego. Ponadto zawiera ona szereg niezbędnych informacji odnośnie zasad w ruchu drogowym w danym kraju. Na ostatniej stronie znajdują się kontakty telefoniczne do naszych korespondentów w poszczególnych krajach Europy, a w specjalnej zakładce wspólne oświadczenie o zdarzeniu drogowym w języku polskim i angielskim.

Dziękujemy za rozmowę.

(WW)

Dowiedz się więcej - czytaj BEZPŁATNIE E-WYDANIE EuroFloty: dostęp TUTAJ
 
  powrót wersja do druku
   
    Zapisz się na NEWSLETTER

 EuroFlota PTL MEDIA © 1999-2017 | designed by mouton