EuroFlota
strona główna
o nas prenumerata szkolenia/konferencje 2017

szkolenia/archiwum
BEZPŁATNE
e-wydanie
dylematy
prawne
kontakt archiwum
 
 
      Numer 172/173, czerwiec/lipiec 2017
     
 
Instrument korzystny dla wszystkich
Rasowy SUV: Peugeot 5008
SZKOLENIE: Ubezpieczenie i zarządzanie flotą samochodową: praktyczne aspekty optymalizacji kosztów (cz.2)
Adaptacje i zabudowy na miarę potrzeb
Auta „na minuty” w Warszawie – niebawem wersja dla firm
Circle K wkracza na polski rynek
Droga na szczyty
Dzielny i pracowity: Fiat Fullback
Elektryczna ofensywa
FLOTOWE TRENDY 2017 – EKOMOBILNOŚĆ
Karty paliwowe: wsparcie, ochrona, kontrola
Mobilny pomocnik: Citroën Jumpy
Peugeot dla flot
Rośnie wynajem aut dostawczych
Sprzedawca – to zdecydowanie za mało
Stawiamy na jakość
Sztuczne łabędzie mają wzięcie
Wymyślony na nowo: Nissan Micra
Z DKV łatwiej na Wschód
Zachowania na drodze – sam kodeks to za mało
Przegląd prasy
Ford przedsiębiorcom
Prezydencki Citroën DS 7 Crossback
Koniec bieli – szary najmodniejszym kolorem auta
Polacy w największym badaniu zachowań kierowców
Eurocash stawia na hybrydowe Toyoty
Alphabet podwaja wyniki
Złe nawyki i pomocna technologia
Samochód firmowy: ekonomiczny i funkcjonalny
Odwrót od diesla
Służbowym autem na wakacje
Nowocześnie i bezpiecznie: Skoda Rapid
Zelektryfikowana flota BMW
Wyczekiwana turbo premiera: Honda Civic
Na drogi i bezdroża: VW Passat Alltrack
Odlotowe kombi: Kia Optima
Wiecznie młoda: Opel Zafira
W przyjaźni z naturą: Toyota Auris
Auta dostawcze w służbie flot
Jazda pod napięciem: Mercedes Sprinter
Bat na kierowców
Auto z drugiej ręki
Od 2018 r. – większe korzyści z ulgi na badania i rozwój
RV – renoma, niezawodność, walory użytkowe
Wynajem aut dostawczych coraz popularniejszy
Ford proponuje wirtualne zakupy aut
Hyundai z 4Mobility car sharing
Austriacy nakładają kary na przewoźników
Z rynku - Mirosław Michna
Z rynku - SkyCash dla firm, czyli lifehack dla firm z flotą samochodową
Z rynku - Grywalizacja we flocie
Omnicraft – nowa marka Forda
Nowy Captur w salonach Renault
Nowy Koleos bogato wyposażony
Nowa wersja Fiata 500L
VW pokazał w Szanghaju studyjnego I.D. CROZZ
Ciężarówka Toyoty napędzana ogniwami paliwowymi
PSA bliżej flot
Przyszłość logistyki
Renault: bezprzewodowe ładowanie w czasie jazdy
   
ikol.pl
Fiat professional
kpmg.pl
  pokaż wszystkie numery
 
Instrument korzystny dla wszystkich
 
Leasing w opinii przedsiębiorców jest z jednej strony produktem bardziej elastycznym od kredytu, a z drugiej zapewniającym bezpieczeństwo transakcji. Przy tym nie obciąża płynności finansowej firmy, nie wymaga też od przedsiębiorcy zaangażowania kapitału, koniecznego przy finansowaniu środków trwałych. Natomiast umożliwia firmom korzystanie z dóbr trwałych, w zamian za ratalne czynsze.
   
Autor: Władysław Wilkiel

W opinii analityków rynku finansowego, leasing to instrument, który przynosi korzyści podatkowe oferując możliwość częstszego wymieniania środków trwałych, daje też mikro, małym i średnim przedsiębiorstwom (MŚP) szanse na rozwój, który sam finansuje. Widać to bardzo wyraźnie w przypadku dużych flot samochodowych, jak też firm użytkujących samochody służbowe. Ten sprawdzony instrument finansowy, oferowany przez firmy leasingowe, zapewnia podstawowe czynniki produkcji, które zarabiają na spłatę rat leasingowych, co jest kolejnym częstym powodem wymienianym przez firmy korzystające z leasingu. Inna motywacja korzystających wynika z otwartości firm leasingowych. Przedsiębiorcy cenią sobie łatwy dostęp do firm oferujących leasing oraz fakt, że dostarczają one nie tylko kapitał na sfinansowanie inwestycji, ale także ułatwiają dostęp do szerokiej oferty producentów oraz proponują często wyższe rabaty.

Korzystne finansowanie

Eksperci przyznają, że leasing jest uniwersalną formą finansowania w oparciu o umowę, na podstawie której leasingobiorca w pełni dysponuje przedmiotem leasingowanym nie będąc jego właścicielem.

– Warto podkreślić, że czynsze leasingowe, które płaci leasingobiorca, mogą pochodzić z przychodów osiągniętych dzięki wykorzystaniu danego środka trwałego. W takim wypadku leasingowany sprzęt zarabia sam na siebie. Dla większości przedsiębiorców korzystniejszy pod względem podatkowym jest leasing, zwłaszcza operacyjny. Dzięki tej formie finansowania przedsiębiorcy mają możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu opłaty wstępnej oraz rat leasingowych – tłumaczy Daniel Mrozek, dyrektor marketingu i wsparcia sprzedaży BZ WBK Leasing.

Dodatkowo konstrukcja leasingu, w której leasingodawca jest właścicielem środka trwałego i stanowi on dla niego główne zabezpieczenie umowy, sprawia, że leasing jest zazwyczaj tańszy i wymaga mniej formalności. Powszechnie stosowane są uproszczone procedury oceny wniosków, a liczba obejmowanych przez nie branż i środków trwałych jest bardzo szeroka.

Firmy leasingowe mają dobrze rozwiniętą sieć kontaktów z dostawcami i mają możliwość dostarczenia leasingowanego przedmiotu po atrakcyjnych cenach. Niewątpliwie dużą korzyścią dla leasingobiorcy są także usługi dodatkowe oferowane przez firmy leasingowe: należą do nich ubezpieczenia, karty paliwowe, serwisowanie czy rejestracja pojazdów.

– Wybór formy finansowania inwestycji to poważna decyzja, która zobowiązuje do regularnego spłacania rat przez kilka najbliższych lat. Dlatego warto porównać oferty, aby na wyborze zyskać jak najwięcej. Należy dokładnie przeszukać rynek i zadać sobie kilka pytań: czego dokładnie oczekujemy, jakie są nasze potrzeby i za co jesteśmy w stanie zapłacić – podsumowuje Daniel Mrozek.

Doświadczenie wielu firm, które skorzystały z leasingu jako formy finansowania samochodów służbowych, potwierdza, że umiejętność dopasowania oferty leasingu do potrzeb i możliwości firmy oraz wszystkich rzeczywistych obciążeń pozwala na utrzymanie dyscypliny budżetowej i uniknięcie zbędnych wydatków.

Obraz rynku

Popularność leasingu, jako skutecznego i efektywnego narzędzia finansowania środków transportu, potwierdzają liczne badania rynkowe. Na przykład Federacja Leaseurope na bazie wstępnych danych podała, że dynamika europejskiego rynku leasingu w 2016r. wyniosła 11,2% (r/r), przekraczając 9% wzrost osiągnięty w 2015 r. Europejski rynek leasingu odnotował tym samym najlepszy wynik od 2007 r. Jednocześnie odnotowano wysoki, 5,6% wzrost dynamiki aktywnego portfela umów na koniec 2016 r.

W ostatnim roku wzrosty obserwowano we wszystkich głównych kategoriach finansowania aktywów europejskiego rynku leasingu. Największe znaczenie dla jego rozwoju miało finansowanie ruchomości, a w ramach tej kategorii przede wszystkim pojazdów (13,2% wzrost w stosunku do 2015 r.). W odniesieniu do leasingu ruchomości, z wyłączeniem pojazdów, w 2016 r. zanotowano 8,4% dynamikę, podczas gdy europejski rynek leasingu nieruchomości wzrósł o 0,5%.

Podobne tendencje można zaobserwować na polskim rynku leasingu, którego dane do Leaseurope raportuje Związek Polskiego Leasingu. Dynamika rodzimego rynku w ostatnim roku wyniosła 16,6%, a wartość nowych umów, wynosząca 13,3 mld euro (tj. 58,1 mld zł), pozwoliła zachować Polsce wysoką, szóstą pozycję w rankingu europejskim. Polski sektor leasingowy po raz kolejny wyróżnił się w gronie sześciu największych rynków leasingowych (Wlk. Brytania, Niemcy, Francja, Włochy, Szwecja, Polska) najwyższą dynamiką.

– Europejski rynek leasingu w ostatnich latach odnotowuje wysokie i systematyczne wzrosty. W tej sytuacji realny wydaje się powrót do poziomu finansowania sprzed kryzysu. Te same tendencje zauważamy w Polsce. Średnioroczna dynamika wzrostu polskiej branży leasingowej w okresie przed kryzysem (tj. w latach 2004–2008) wyniosła 23,4%. W czasie kryzysu (lata 2008–2012) polska branża zmagała się z ujemną dynamiką (-1,3% średniorocznie), zaś w ostatnich 5 latach osiągnęła średnioroczną dynamikę na poziomie 16,8%. Należy podkreślić, że polski sektor leasingowy osiągnął poziom finansowania sprzed kryzysu już w roku 2013. Wstępne dane Leaseurope za 2016 wskazują również, że firmy europejskie w coraz większym stopniu korzystają z leasingu, co świadczy o wzrastającej skłonności do inwestycji w środki trwałe. Europejskie wyniki stanowią też dobrą prognozę na 2017 r. – powiedział Mieczysław Woźniak, wiceprzewodniczący Komitetu Wykonawczego ZPL, członek Rady Dyrektorów Leaseurope.

Dwucyfrowy wzrost

Związek Polskiego Leasingu, reprezentujący polski sektor przedsiębiorstw leasingowych, podał, że w pierwszych trzech miesiącach 2017 r. branża leasingowa sfinansowała łączne inwestycje o wartości 15 mld zł, przy dynamice rynku na poziomie 12,7% (r/r). W omawianym okresie firmy leasingowe najczęściej finansowały pojazdy osobowe i dostawcze do 3,5 t (w strukturze rynku transakcje te stanowią 44,6%), środki transportu ciężkiego (28,2%), maszyny i urządzenia liczone łącznie z IT (25,7%), rzadziej nieruchomości (1% udział).

– Wyniki, jakie branża leasingowa odnotowała na początku 2017 r., są dobrym prognostykiem na nadchodzące kwartały. 12,7% wzrost oraz wartość nowych kontraktów na poziomie 15 mld zł pozwalają oczekiwać w kolejnych miesiącach roku coraz wyższego poziomu inwestycji MŚP, realizowanych przy udziale leasingu – powiedział Andrzej Krzemiński, przewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu.

W pierwszych miesiącach br. sektor leasingowy osiągnął dwucyfrowe dynamiki w większości raportowanych przez ZPL kategorii aktywów. 19,7% to dynamika rynku w zakresie łącznego finansowania pojazdów osobowych, dostawczych i ciężarowych do 3,5 tony. Wartość nowych kontraktów dotyczących finansowania pojazdów lekkich wyniosła w omawianym czasie 6,7 mld zł.

Jeszcze wyższy, bo niemal 23% wzrost był udziałem finansowania maszyn i urządzeń liczonych razem z IT. Łączna wartość nowych kontraktów na poziomie 3,9 mld zł została osiągnięta m.in. dzięki wysokiemu poziomowi finansowania maszyn rolniczych i budowalnych.

Warto także odnotować, że w I kwartale br. po raz pierwszy od roku zwiększyło się finansowanie maszyn i innych urządzeń, jak również nieruchomości. W przypadku tej ostatniej kategorii rynek odnotował 76,5% wzrost poziomu finansowania. Ujemna, -4,2% dynamika, przy wartości nowych kontraktów na poziomie 4,2 mld zł, odnosi się do finansowania przez branżę leasingową środków transportu ciężkiego w I kw. 2017 r. Firmy leasingowe od lat finansują m.in. ciągniki siodłowe, naczepy/przyczepy, pojazdy ciężarowe powyżej 3,5 tony, autobusy, samoloty, statki czy środki transportu kolejowego. Dane ZPL pokazują, że w pierwszych miesiącach roku na ujemną dynamikę segmentu transportu ciężkiego wpływ miały wyniki w zakresie finansowania pojazdów ciężarowych powyżej 3,5 tony, autobusów oraz samolotów.

Wyniki badania koniunktury branży leasingowej

Związek Polskiego Leasingu realizuje kwartalnie badanie koniunktury branży leasingowej. Jest ono przeprowadzane wśród osób odpowiedzialnych za sprzedaż w firmach zrzeszonych w ZPL. Dane dotyczą oceny mijającego okresu oraz trendów w kolejnym kwartale. Drugi kwartał to czas, kiedy według badanych firm, poprawi się aktywność rynkowa, w zakresie liczby i wartości wpływających wniosków (odpowiednio 77% i 88 %
– łączne wskazania wzrost i istotny wzrost). Na podobnym poziomie pozostaną zatrudnienie oraz liczba rozwiązywanych umów.

Badane przez ZPL firmy, w IIkw. 2017 r. oczekują wyższego poziomu finansowania dla wszystkich głównych grup środków trwałych, przy czym zdecydowanie najlepsze perspektywy rysują się dla finansowania środków transportu ciężkiego, pojazdów lekkich oraz maszyn i IT. Także w przypadku finansowania nieruchomości, respondenci oczekują wzrostu produkcji.

Optymalne rozwiązanie

Dla większości branż w Polsce to właśnie leasing jest powszechnie stosowanym zewnętrznym źródłem finansowania środków trwałych. Bardzo łatwo podpisać umowę, która nie przyniesie przedsiębiorcy tylu korzyści, ilu się spodziewał. Dlatego, by wybrać optymalne rozwiązanie, warto znać kilka podstawowych zasad porównywania ofert i zapisów umów leasingowych.

Każda firma zainteresowana leasingiem (również floty samochodowe) powinna zwrócić uwagę na rodzaj proponowanego leasingu, walutę płatności, wysokość udziału własnego i wartości resztowej, liczbę rat okresowych, datę płatności, sposób zakończenia umowy, strukturę rat okresowych i ubezpieczającego. Warto też sprawdzić, czy umowa oparta jest na stałej czy zmiennej stopie procentowej.

Zawsze może się coś zdarzyć…

Sama struktura finansowa to nie wszystko. Warto zwrócić uwagę na koszty obsługi posprzedażowej, które mogą być kluczowe. Tabele opłat są z reguły dostępne online, warto więc sprawdzić zawczasu koszty w przypadku, kiedy będziemy chcieli zmienić parametry umowy, zlecić dodatkowe czynności finansującemu bądź nie będziemy w stanie regulować zobowiązań terminowo. Warto też zbadać, jak będzie przebiegała zmiana rat (indeksacja) przy stopie zmiennej, a przede wszystkim zobaczyć, czy jest transparentna.

Co jest unikalne dla firm świadczących usługi transportowe?

Na pewno jednym z elementów jest waluta umowy. Jeżeli źródłem spłaty rat leasingowych ma być przychód z transportu, to walutą umowy powinna być waluta, w jakiej otrzymujemy zapłatę. W przypadku firm działających na terenie Europy euro, a nie złoty. Z punktu widzenia oszczędności ważny jest też podatek drogowy. Niektóre z firm leasingowych, posiadając możliwość rejestracji pojazdów w wielu gminach w Polsce, mogą podpowiedzieć najtańsze rozwiązanie.

Kolejny, znaczący dla przedsiębiorstw transportowych element umożliwiający utrzymanie stałych kosztów w czasie trwania umowy leasingu to wybór ubezpieczenia wieloletniego. Dzięki niemu, bez względu na liczbę szkód, klient ma gwarancję stałej i niezmiennej składki ubezpieczeniowej przez cały okres trwania umowy oraz brak opłat dodatkowych związanych z rozłożeniem składki na raty. Ciekawym rozwiązaniem dla branży transportowej są także ubezpieczeniowe produkty dodatkowe, jak choćby ubezpieczenie straty finansowej GAP, które chroni przed stratą finansową spowodowaną całkowitym zniszczeniem lub utratą pojazdu wskutek kradzieży.

 
  powrót wersja do druku
   
    Zapisz się na NEWSLETTER

 EuroFlota PTL MEDIA © 1999-2017 | designed by mouton