EuroFlota
strona główna
o nas prenumerata szkolenia/konferencje 2018

szkolenia/archiwum
BEZPŁATNE
e-wydanie
dylematy
prawne
kontakt archiwum
 
 
      Numer 176/177, październik/listopad 2017
     
 
Solidny filar
20 lat Volkswagen Leasing w Polsce
2018 – rok kolejnych zmian
Bezpieczny kierowca pracuje na wizerunek firmy
BZ WBK Leasing wyłącznym partnerem finansowym Subaru
Flotowy pakiet bezpieczeństwa
Infiniti Q30 – Premium Active Compact, czyli indywidualizacja we flocie
Infiniti Q50 – najchętniej kupowany model
Infiniti Q70 – ekspresyjna limuzyna
Infiniti QX30 – wszechstronny crossover
Infiniti QX70 – przebojowy sportowiec
Infiniti: diametralna zmiana strategii
Jak dobrze ubezpieczyć flotę
Jak ujarzmić flotę i zostać bohaterem w swojej firmie
Mandat – przyjąć czy iść do sądu?
Nie piłeś, nie jedź!
Odmłodzony crossover: Nissan Qashqai
Przygoda z Infiniti
Q60 – klasyka coupé
Rośnie w Land Roverach
Stale doskonalimy jakość obsługi
UBEZPIECZENIE FLOTY SAMOCHODOWEJ: PRAKTYCZNE ASPEKTY OPTYMALIZACJI KOSZTÓW cz.1
Zwinny mieszczuch: Citroën C3
PSPA: 7 tys. punktów ładowania aut elektrycznych w Polsce do 2020 r.
e-Golfy w ABB Polska
Niebezpieczne polskie drogi
200 000 aut sprzedała Grupa PGD
Agata Chowaniec dyrektorem zarządzającym w Car-Port
Cena najważniejsza
Auto elektryczne za prawie 1 mln zł
Podyplomowe studia zarządzania flotą
Przegląd prasy
Coraz więcej firm oferuje auta na minuty
Sprzedaż na kilka sposobów
Przemyślana konstrukcja: Kia Stonic
Auto z charakterem: Skoda Karoq
Więcej technologii: Peugeot 308
Mały i bardzo przestronny: Ford KA+
Nieduży wielki samochód: Fiat 500
Magia mocy Lexusów
Nowa era popularnego kompaktu: Honda Civic
Komfortowa i ekologiczna: Kia Optima Plug-in Hybrid
Z kosmicznym kokpitem: Toyota Prius
Ekologiczny w trzech opcjach: Hyundai Ioniq
Maksymalnie funkcjonalna: Skoda Octavia
Zgodnie z życzeniami klientów: VW Crafter
Przewiezie wszystko: Mercedes Sprinter
LoJack chroni skutecznie
Ubezpieczenie w CFM
Skuteczna likwidacja szkody
Renault: lakier do paznokci naprawi rysy na karoserii
Okulary w stylu Nissana Micra
Renault Trezor sensacją targów
„Inteligentne” ławki Forda
Innowacyjna Toyota
Robert Lewandowski w Audi RS 6 Avant
Z rynku - Piotr Bryński
Z rynku - Bernadeta Stożek
Nowe Audi A8 jeździ autonomicznie
Volkswagen rozpoczął sprzedaż dłuższego Tiguana Allspace
Nowość Hyundaia – Kona
Mobilny salon Renault
Dacia odmłodziła Dustera
Audi A1 z pilotem jazdy w korkach
Compass, czyli nowa terenówka Jeepa
Skoda Kodiaq Scout w Polsce
Europejski debiut Forda Mustanga GT4
Fiat 500X – kolejna wersja ikony
Ford Tourneo Custom – uniwersalny mikrobus
   
home.kpmg.com
  pokaż wszystkie numery
 
Bezpieczny kierowca pracuje na wizerunek firmy
 
Dbałość o bezpieczeństwo pracowników jest kluczowym zadaniem każdej odpowiedzialnej firmy. Dlatego kierownicy i administratorzy flot w coraz większym stopniu kładą nacisk na szkolenia w zakresie bezpiecznej jazdy. Jak dotąd najlepszym sposobem na poprawę bezpieczeństwa, a tym samym obniżenie kosztów funkcjonowania firmy, są praktyczne zajęcia edukacyjne.
   
Polska od lat jest w czołówce krajów Unii Europejskiej pod względem liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. Szacuje się, że na polskich drogach jeździ prawie 2 miliony samochodów służbowych. Tymczasem tylko w ciągu trzech wakacyjnych miesięcy na polskich drogach zginęło prawie 800 osób, a ponad 12 tys. zostało rannych. Niestety, często sprawcami popełnianych wykroczeń i wypadków są kierowcy aut firmowych.

– Brak odpowiedniej edukacji w ośrodkach szkoleniowych i uczulania na przewidywanie możliwych zagrożeń mogących pojawić się na drodze to główne bolączki systemu edukacji kierowców – mówi Krzysztof Gos z Akademii Bezpiecznej Jazdy.

Z raportu przygotowanego przez CARTRACK wynika, że polscy kierowcy przekraczają dozwoloną prędkość w terenie zabudowanym (86,5%), a jedynie 13,3% jedzie przepisowo. Poza terenem zabudowanym przepisy łamie 61% kierowców, a zgodnie z prawem auto prowadzi 39%. Natomiast na autostradach i trasach szybkiego ruchu jedynie 27% kierujących jeździ z nadmierną prędkością – 73% kierowców prowadzi przepisowo.

– Niedostosowanie prędkości do warunków pogodowych, natężenia ruchu, stanu jezdni czy widoczności niejednokrotnie przesądza o kolizji. Pokłosiem nadmiernej prędkości są uderzenia w tył samochodu jadącego przed nami. Po prostu kierowcom wsiadającym do auta często brakuje wyobraźni. Aby zapobiec kolizji, czasami wystarczy jedynie zdjąć nogę z gazu, wjeżdżając na skrzyżowanie lub przejście dla pieszych, a co jest bardzo ważne, utrzymywać prawidłową odległość między jadącym z przodu pojazdem – przypomina Krzysztof Gos.

W raporcie CARTRACK jedynie 35% kierowców zostało przypisanych do kategorii „Bezpieczny”. Akceptowalnie jeździło 48% badanych. „Nieakceptowalny” styl jazdy miało 17% kierowców.

– Praktyka pokazuje, że w przypadku kierowców służbowych należy zwrócić szczególną uwagę nie tylko na tych, którzy jeżdżą nieakceptowalnie. Oczywiście z nimi należy pracować w pierwszej kolejności, jednak monitorować należy także największą grupę kierowców, a więc „Akceptowalnych” – mówi Anna Okręglicka-Majda z Global Workplace Safety & OH Consultant DuPont.

Praktyczne rozwiązania

Przykładem firmy, która podejmuje działania w zakresie kształtowania świadomości i podniesienia praktycznych umiejętności w zakresie bezpiecznej jazdy, jest DB Schenker. Przedstawiciele firmy podkreślają, że tego typu działania są dla nich priorytetem.

– Cykliczne szkolenia z bezpiecznej i ekonomicznej jazdy są dla przewoźników (właścicieli firm transportowych współpracujących w ramach długoterminowych umów z DB Schenker) oraz naszych kurierów (zatrudnianych przez przewoźników). Celem tych szkoleń jest budowanie wśród nich świadomości dotyczącej zagrożeń, które mogą wystąpić podczas wykonywania usługi transportu, i wiedzy, co należy zrobić, aby im zapobiec. Ponadto, od ośmiu lat organizujemy we współpracy z WORD Warszawa, ZMPD mistrzostwa bezpiecznej i ekonomicznej jazdy, które cieszą się zainteresowaniem wśród naszych partnerów – mówi Andrzej Gluźniewicz, koordynator ds. współpracy z przewoźnikami DB Schenker.

Codziennie na drogi z terminali i magazynów tego operatora wyjeżdża w Polsce blisko 4000 samochodów ciężarowych. Od 2013 r. DB Schenker prowadzi program „Czy jadę bezpiecznie?”, nastawiony na edukację kierowców i poświęcony bezpieczeństwu na drodze i kulturze jazdy. Ponad 3500 samochodów oznaczonych zostało specjalną naklejką, która zachęca użytkowników dróg do podzielenia się opinią na temat stylu jazdy kuriera. Wystarczy zatelefonować na infolinię 500 707 000 (obsługiwaną przez zewnętrznego dostawcę). Następnego dnia od daty zgłoszenia przeprowadzana jest przez koordynatora ds. współpracy z kierowcami rozmowa ze wskazanym kurierem i jego szefem – przewoźnikiem. Dzięki infolinii na bieżąco firma edukuje kierowców, analizując problemy oraz promując kulturalny i bezpieczny styl jazdy. Praktyka ta jest realizowana nieprzerwanie od 2013 r. Średnio w miesiącu jest ok. 150 zgłoszeń. Ponad 30% z nich to pochwały, pozostała część to uwagi krytyczne. Od czasu wdrożenia kampanii w 2013 r. firma obserwuje pozytywny trend spadku liczby poszkodowanych i zdarzeń drogowych z udziałem kierowców DB Schenker. Dzięki zgłoszeniom i następującym po nich rozmowom, kierowcy i pracownicy firmy poszerzają swoją wiedzę z zakresu bezpieczeństwa na drodze i prawidłowych zachowań.

Plan Bezpiecznej Jazdy

DB Schenker jako operator logistyczny jest znaczącym uczestnikiem ruchu drogowego, a styl jazdy kierowców wpływa na wizerunek marki i odbiór firmy w społeczeństwie. W ramach Planu Bezpiecznej Jazdy, DB Schenker organizuje szkolenia i prowadzi działania związane z weryfikacją i monitoringiem zachowań w pracy terminalowej (np. przy załadunku i rozładunku towarów) oraz na drogach. Określa też postępowanie w razie wypadku, działania powypadkowe i pomoc dla poszkodowanych kurierów. W tym zakresie szkolenia prowadzone są przez policję, ratowników medycznych i specjalistów zabezpieczeń niebezpiecznych ładunków.

Efekty Planu Bezpiecznej Jazdy to malejąca liczba wypadków drogowych z udziałem kierowców DB Schenker. W 2016 roku było o 38% mniej zdarzeń niż w 2014 roku. Szkolenia w zakresie bezpiecznej jazdy pokazane na przykładzie firmy DB Schenker potwierdzają, że mają one realny wpływ na bezpieczeństwo użytkowników dróg, ale też wizerunek marki i odbiór firmy w społeczeństwie.    (ww)

 
  powrót wersja do druku
   
    Zapisz się na NEWSLETTER

 EuroFlota PTL MEDIA © 1999-2018  •  Regulamin strony  •  Ochrona danych osobowych  •  designed by MOUTON interactive